Мнението на българските потребители за качеството на китайските продукти почти винаги е идентично – отрицателно. И не защото всички китайски продукти са наистина лошо направени, а защото българският потребител е свикнал да получава нискокачествени стоки за малко пари.
И за съжаление, именно такъв продукт най-често идва в България от Китай, тъй като онези китайски фабрики, които наистина могат да произвеждат висококачествени продукти, често работят за износ, но не и за България.
Ярък пример е предлагането на китайски ламиниран паркет.
Всъщност ламиниран паркет се предлагат от огромен брой компании. В средния и високия ценови сегмент, марки от Германия, Швейцария, Австрия, Франция и Белгия се утвърдиха стабилно.
Но в ниския ценови сегмент позициите са почти изцяло заети от ламинат от Китай.
Световната практика доказа, че за да произвеждате ламиниран паркет на нивото на световните стандарти, трябва да имате наистина впечатляваща мощност. И не само от размера и площта, въпросът е в оборудването, качеството на суровината и квалификацията на персонала.
Трудно е да се очаква, че многобройни китайски предприятия за ламиниран паркет могат да отговорят на тези изисквания. Но какво да крием – дори големите фабрики в Китай не са в състояние да осигурят всичко наведнъж.
Не е чудно, че към качеството на евтиният ламинат наистина оставя много да се желае.
Така че има ли някакъв начин да различим ламинат, произведен в Германия, а не в Китай?
Има дори и въпреки всички трикове на производителите, които сочат „немско качество“.
– не европейски размери
На първо място, размерът на дъските трябва да ви предупреди. Китайските производители предлагат ламинат с дължината на ламелите не повече от 1210 мм.
Това е лесно обяснимо – именно при тези размери са направени повечето от заготовките за ламинат, от които след това се изрязват ламелите.
-специален цвят на плочата
Обикновено основата на ламината е мръсно зелена или тъмно кафяво. Според самите производители този цвят се обяснява с необходимите импрегнации за устойчивост на влага.
Всъщност висококачествените HDF плоскости вече са хигроскопични, те не се нуждаят от допълнителни импрегнации поради високата си плътност. Но HDF, произвеждан от повечето китайски фабрики всъщност по плътност, прилича повече на MDF, който се използва за производство на мебели и не притежава такива свойства, но са евтини и именно те се използват в Китай за производството на ламинат.
Импрегнирането е опит за доказване на качество. Но е малко безполезно … Недоброкачественият ламинат китайско производство съвсем скоро след покупката набъбва и става неизползваем.
-слаби клик системи за монтаж
Основното предимство на всеки ламинат е наличието на патентованата му клик система за монтаж. Много китайски фабрики нямат нито времето, нито способността, нито желанието да участват в разработването на клик система.
Затова те използват обикновена сглобка: полукръг с надлъжна фаска или просто полукръг. Такъв клик е много краткотраен и бързо се разваля.
-несъответствие на класа на сила
Класът на износоустойчивост се измерва чрез въртене на абразивното колело по повърхността на ламината и има определен диапазон от стойности, използвани от производителите на ламинат от Китай. Тоест, ако европейският ламинат например достигне клас 32 винаги с уверени стойности, тогава китайският ламинат, едва достигащ прага, вече се обозначава със съответната марка клас. Това е, ако те наистина правят тестовете. В крайна сметка на кутиите можете да напишете всичко, което искате. Но вероятно бързо ще разберете какво има. Тъй като в Китай практически няма производители, произвеждащи ламинат с висока якост.
-липса на етикети, инструкции и т.н.
Ако вземете в ръка ламиниран паркет на Tarkett, произведена в Германия, на гърба ще намерите номера на партидата, смените, цвета, датата на производство и името на производствения завод и страната на производство.
Освен това всички пакети ще бъдат с високо качество и цвят, а много от тях ще включват инструкции на български език.
Опитайте се да намерите нещо подобно в продуктите на китайските производители. Това е твърде скъпо и следователно не е налично.
Дори големите фабрики в Китай нямат толкова много финансови възможности да организират качествени линии.
Въпреки това сред китайските производители има такива, които могат да се похвалят с качествен ламинат.
Но тук е уловката – по някаква причина не много продукти влизат в България от тези заводи-не е изгодно. По-високото качество изисква по-висока цена и такъв китайски ламинат, въпреки че попада в сегмента с ниски цени в Европа, в България вече не е евтин.
И в средния ценови сегмент има твърде много други производители (включително руски и турски). Ламинатът от Китай вече не може да се конкурира с тях.
Но всъщност българският потребител почти няма възможност да разбере какво представлява – ламинат, произведен от китайска фабрика. Българските купувачи се ръководят единствено от ниска цена. И само китайските компании, които произвеждат ламиниран паркет, могат да осигурят такава цена.
Така се оказва, че българският потребител трябва ясно да осъзнае какво купува за малко пари.
Но, за съжаление, най-често сме в състояние на невежество. Всъщност българският потребител все пак не би купил евтин китайски ламинат, ако бъде предупреден.
И така – българският потребител придобива „европейски“ ламинат от Китай на ниски цени, наивно вярвайки, че са направили печеливша сделка.
Решението какво и как да закупите зависи изцяло от вас.